utorok 5. februára 2013

Makrónky



Priznávam, makrónky máme všetci tu vo Francúzsku veľmi radi. Začínala som s malinovými, no dnes som skúsila 2 nové druhy - čokoládové plnené čokoládovo-medovou náplňou a klasické s poloslaným karamelom. Najlepšie je pripraviť o 24h vopred a nechať odležať na chladnom mieste, nech sa náplň pekne vpije do makrónkov. Poloslaného karamelu sa nebojte, v ústach je to úplna bomba. Tak sa do toho pustime!

Čokoládové makrónky:

(na 35kusov)

  • 130g bielkov z vajíčok
  • 90g kryštáľového cukru
  • 205g práškového cukru
  • 140g mandľového prášku
  • 15g nesladeného kakaa
Najdôležitejšie na makrónkoch sú bielka. Tie musia nesmú byť čerstvé, mali by ste ich mať v chladničke zopár dní. Druhá dôleźitá informácia o bielkach - z chladničky ich treba vybrať pár hodín pred pečením, nech klesnú na izbovú teplotu. Ak sa tieto dve zásady nedodržia, nikdy z toho nebudú makrónky :)

Kým sa bielka dostanú na izbovú teplotu, odváźime si 140g mandľového prášku a 205g práškového cukru. Pokiaľ si môžem dovoliť poradiť, tieto dva prášky zľahka premixujeme. Nie moc, ale dostatočne, aby sme dostali hladkú "múčnu" zmes. Pridáme nesladené kakao.

Keď sú bielka dostatočne "teplé", zoberieme ručný mixér a na nízkej rýchlosti začneme šľahať. Jedného dńa som našla tip, že ručný šľahač mám držať kolmo a to zo toho dôvodu, aby sa z bielkov nestal sneh, ale francúzska meringue. Rozdiel je v tom, že sneh má byť ľahučký ako obláčik, ale francúzska meringue má byť pevná lesklá bielková hmota. Takže aby sa do bielkov dostalo menej vzduchu, čo by zmenilo bielka na sneh, šľahač drźím odvtedy kolmo. Bielka miešame na nízkej rýchlosti, až kým nezbelnú a pridáme polovicu kryštáľového cukru. Šľaháme, šľaháme a po 2-3 minútkách pridáme zvyšný cukor. Šľaháme až kým nedostaneme pevnú lesklú bielu hmotu. Keď vyberiete šľahač, tak by sa vám mal vytvoriť taký pekný "zobáčik".

Keď je meringue dostatočne pevná, jedným ťahom prihodíme zmes práškového cukru/mandľového prášku. A "makarónujeme" :) To spočíva v tom, že práškovú časť PORIADNE vmiešame. Ja mám na to takúto vec:
 Nemusíme sa báť naozaj poriadne vmiešať- z bokov do stredu, potom zospodu ako s lopatou :). A dostanete:
Čokoládovou masou naplníme cukrárenske vrecko s okrúhlym nástavcom. Ja si dávam papier na pečenie na spodnú stranu plechu na pečenie, z vonkajšej strany. Proste si otočim plech na pečenie a jeho spodok mi slúži ako pevna podložka. Cukrárenske vrecko držím kolmo na plochu a "pokladám" makrónky, ktoré nechám minimálne 15-30minút odstáť na suchom mieste. To je na to, aby makrónky trochu uschli a vytvorili tú peknú chrumkavú kôrku. Pred fázou sušenia však pobúcham trošku s plechom na pečenie a tým bublinky vzduchu, ktoré v makrónkach výjdu na povrch a makrónky neprasknú.


Pečieme v predohriatej rúre na 160°C asi 10-12 minút. Po vybratí z rúry necháme chvíľku vychladnúť a potom by sa mali pekne odlúpnuť od papiera.

Čokoládovo-medova plnka:

  • 20cl šľahačkovej smotany
  • 200gr čiernej čokolády
  • 50gr medu
Čokoládu si nožom nakrájame na menšie kúsky. Smotanu zmiešame s medom, privedieme k varu a nalejeme na kúsky čokolády. Premiešame a necháme v chladničke aspoň 20 minút stuhnúť. Ja si plnku dávam do cukrárenskeho vrecka s maličkým úzkym otvorom a na jednu makrónku dám toľko plnky, koľko uznám za vhodné a prilepím druhú makrónku. Moje mi vyšli takto:


Makrónky s poloslaným karamelom:

Postup na tieto makrónky je ten istý s výnimkou nesladeného kakaa. Chcela som mať svetlé makrónky klasickej chuti a ta bomba chuti je práve v plnke. Takže tie iste ingrediencie na škrupinky, ten istý čas pečenia. Ja som robila tentokrát väčšie

Karamelová plnka:

  • 14cl šľahačkovej smotany
  • 150g masla
  •  170g kryštáľového cukru
  • soľ alebo fleur de sel
Cukor si dáme do panvice alebo hrnca a necháme rozpustiť až kým nedostaneme tekutý hnedkastý karamel. Hlavne nemiešať cukor, ten by sa mal rozpustiť sám. Lepšia je panvica s hrubším dnom, nech je teplota rovnomerná. Pridáme maslo a poriadne premiešame. A samozrejme trochu osolíme. Prilejeme smotanu a ochutnáme či je dosť soli. Musí ju tam byť cítiť a práve tá soľ zvýrazní ten super karamel. Necháme vychladnúť a za pomoci kávovej lyžičky hmotou zlepíme makrónky.

Dobrú kávičku!

Print Friendly and PDF

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára