pondelok 22. apríla 2013

Plnené kelové listy

Mamina robieva vynikajúci plnený kel v rúre, poliaty bešamelovou omáčkou a posypaný  syrom. Nechala som sa inšpirovať základom receptu-mleté mäso, ryža a kel- no chcela som mu dať inú formu a ponechať sviežosť kelu. Je to naozaj jednoduchá, kaloricky ľahká a zdravá večera.
Ja som robila podľa mojej chuti. Niekto má rád viacej ryže, menej mäsa, niekto pridáva do mäsa zeleninu, niekto dáva syr. Na 'moje kelové závitky' okrem potravinovej fólie potrebujete:

  • kel
  • ľad
  • ryžu
  • cibuľa
  • mleté mäso
  • koreniny podľa chuti (kari, kurkuma, paprika, harissa a pod)
  • hladkú múku
  • maslo
  • bujón
  • mlieko
  • soľ a čierne korenie
Kelové listy si oblanšírujeme vo vriacej osolenej vode zopár minút, nie dlhšie ako 3-4 minútky.  Medzičasoô si pripravíme misku s ľadom a čo najstudenejšou vodou. Po 3-4 minútkam kelové listy vyberieme z vriacej vody a rýchlo ich vložíme do misky s ľadom. Studená voda slúži na to, aby sa chlorofyl zafixoval a farba kelu zostala pôvodna. Môj kel bol bledý už od začiatku, ale ten vás zelený zostane naozaj zelený.

Cibuľu si nakrájame nadrobno a zrýchla opražíme na oleji dosklovita. Keď je cibuľka priehľadná, pridáme mleté mäso a opečieme. Okoreníme podľa vlastnej chuti a koreninami, po ktorých nám chuťové poháriky túžia. Ja som pridala kari. papriku, harissu, bylinky a pod (nie vždy si zapíšem, čo dávam a potom sa z hlavy vytratí). Mäsko dusíme aspoň 15-20 minút a občas podlievame, aby sa nespálilo a úplne nevyschlo.

Medzičasom si uvaríme ryžu - ja dávam pre dve osoby jeden plný 200ml pohár. Ryžu uvaríme buď vo vode ako cestoviny alebo udusenú na cibuľke. Tá vo vode sa nebude lepiť a má menej výraznu chuť (keďže sa varí vo veľkom množstve vody) a tá na cibuľke sa lepiť bude. Výber preto nechávam na vás.

Keď je mäso, ryža a kelové listy pripravené, ideme na fázu balenia. Potravinovú fóliu si rozprestrieme na pracovnú plochu, položíme kelový list, lyžicu mäsa a lyžicu ryže (alebo ryžu, mäso, ryžu). Fóliu si jedným ťahom noža odrežeme od balu a ideme baliť. Rohy a okraje fólie pospájame tak, aby sme dostali závitok v podobe guličky. Uzavrieme uzlom a opakujeme zo zvyškom ingrediencií.

Takto pripravené závitky položíme do naparovača (ako na parenú knedľu) nad hrniec s vriacou vodou a necháme variť na pare približne 20minút.

Medzičasom si pripravíme omáčku. Práve omáčka pridá závitku ten správny charakter: spravila som si vlastne bešamelovú omáčku, no množstvo mlieka som nahradila silným domácim bujónom. 1 polievkovú lyžicu masla si rozpustíme, pridáme lyžicu múky a keď začína zozlatnievať, podlejeme bujónom. Neustále miešame, až kým omáčka nezhustne. Môžeme pridať trošku mlieka.

Závitky vyberieme z naparovača, odbalíme a podávame.

Dúfam, že vás to trochu inšpiruje.

Print Friendly and PDF

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára